utilitati

Mesaj
Autor
scortarum819
Mesaje: 591
Membru din: Sâm Apr 11, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca

#16 Mesaj de scortarum819 »

in cazul pfa-urilor se specifica clar la pct. 38 din NM de plicare ale art. 48 ca
Sunt cheltuieli deductibile şi cele efectuate pentru întreţinerea şi funcţionarea spaţiilor folosite pentru desfăşurarea afacerilor chiar dacă documentele sunt emise pe numele proprietarului, şi nu pe numele contribuabilului.
In mod normal, asa ar fi si in cazul firmelor, chiar daca nu se specifica in mod expres. Daca ai un contract de inchiriere cu o persoana fizica, e normal ca facturile de utilitati sa vina pe acea persoana. Deduci cota parte, binenteles ca deducerea TVA nu intra in discutie.

imi dau si eu cu parerea ... :D

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25898
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

#17 Mesaj de tomac »

Cred că nu m-am făcut înțeles.Am spus că în acest caz, particular, al lui popad70, nu se pot deduce sumele respective dacă ar avea contract de comodat.
Să mă explic:

Aceste cheltuieli (întreținere, utilități, etc) sunt deductibile fiscal dacă sunt efectuate de către contribuabil pentru un sediu sau punct de lucru ce este fie deținut în proprietate de către acesta, fie în folosința lui în baza unui contract de comodat sau a unui contract de închiriere.
Problema apare în cazul folosinței unui bun.Adică societatea nu este proprietarul spațiului.
Să revenim la citatele din codul fiscal:
Codul fiscal scrie: Art.21m) cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente unui sediu aflat în locuinţa proprietate personală a unei persoane fizice, folosită şi în scop personal, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor puse la dispoziţia societăţii în baza contractelor încheiate între părţi, în acest scop;
Ce aflăm? Că sunt deductibile, iar dacă locuința este folosită atît de societate cît și de persoana fizică, aceste cheltuieli se suportă de către societate proporțional cu suprafața utilizată de societate, dar numai dacă există un contract încheiat între părți ce să și prevadă această obligație în sarcina societății.

Acum apare o altă problemă:cum se determină raportul și cu ce justifică societatea aceste cheltuieli.
Și vedem în norme
Norme metodologice: scrie: Art. 21 al.3 m)
37. În cazul în care sediul unui contribuabil se află în locuinţa proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente sediului sunt deductibile în limita determinată pe baza raportului dintre suprafaţa pusă la dispoziţie contribuabilului, menţionată în contractul încheiat între părţi, şi suprafaţa totală a locuinţei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele încheiate cu furnizorii de utilităţi şi alte documente."
Și vedem că în contract trebuie specificată suprafața utilizată de societate, suprafața totală a clădirii sau direct raportul dintre acestea.
Și mai important vedem cum justifică societatea cheltuielile: cu documente legale - de bază fiind contractele dintre societate si furnizorii de utilități.

Să vedem ce prevederi sunt în contractul de comodat: să întrețină bunul ca un bun proprietar. Dar asta nu ține loc de document justificativ pentru plata utilităților. Nu poate să-i facă plata proprietarului în baza unor facturi emise de furnizorii de utilități pe numele proprietarului pentru că deja acesta ar obține avantaje în natură și s-ar pierde caracterul gratuit al contractului de comodat.Ca urmare, dacă are contract de comodat - acesta nu-i permite menționarea unei clauze de tipul - să plătească proprietarului sau în numele acestuia utiliățile, pentru că ar excede cadrul legal al acestui tip de contract.În această situație însă, societatea, poate întocmi contracte cu furnizorii de utilități, strict pentru partea folosită de ea, caz în care va avea atât contract cu aceștia cât și facturi emise de aceștia către ea și nu se va mai pune problema nejustificării cu documente legale a acestor cheltuieli.

În cazul expus de popad70 se pune problema, dacă am înțeles eu bine, ca plata să fie făcută proprietarului, direct în baza unui contract de închiriere. În această situație, față de chirie, proprietarul primește așa numit avantaje în natură ce se vor include în venitul brut al acestuia cînd i se va determina impozitul din cedarea folosinței bunurilor.
Avantaj în natură este considerată plata de către societate, direct proprietarului sau în numele acestuia, a utilităților.
Temeiul legal pentru includerea în venitul brut este: art.62 CF și pct.135 din normele de aplicare a acestuia.

E o diferență enormă între cele 2 contracte (cel de închiriere și cel de comodat) de aceea înainte de a răspunde am întrebat despre ce contract se discută.

La PFA se aplică aceiași logică: sunt deductibile chiar dacă documentele sunt emise pe numele proprietarului, dar simpla mențiune în lege nu le face automat deductibile.Trebuie să existe un contract scris între cele 2 părți prin care cel ce utilizează utilitățile să le plătească.Și iar ajungem la tipul de contract: dacă e contract de închiriere, se adaugă în venitul brut, dacă e un contract de comodat, nu se poate introduce clauză de plată. Vedeți în codul civil dispozițiile cu privire la comodat art.1560-1575
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

Scrie răspuns