Am o dilema foarte mare si poate ma poate ajuta cineva. Am preluat o firma "X"cu codul CAEN: editare reviste. Salariatii acestei firme scriu articolele care trebuie sa apara in revista, acestea sunt trimise la o firma de machetare, care ii factureaza lui "X" servicii machetare, de aici pleaca la o tipografie, care ii factureaza lui "X" reviste. "X" vinde aceste reviste catre diversi clienti cu factura. MAREA DILEMA: ESTE SAU NU PRODUCTIE.
Daca DA care ar fi articolele contabile
Daca NU, ce factureaza "X"
Productie sau nu HEEEEEEEEEELLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPPP
Parerea mea este ca nu este productie.
Pe ce ne bazam?
Serviciile privind machetarea si tiparirea sunt servicii externalizate,deci nu au loc in cadrul firmei mele.
Mai mult: cel care tipareste si macheteaza, o lipeste pe revista, declara ca a "produs" o revista si mi-o revinde mie. Eu nu cumpar nici materii prime nici materiale. Eu doar pun la dispozitie articolele care trebuie sa apara si primesc revista gata facuta.
Un alt exemplu:
Sunt o firma care vand materiale de constructii. Printre produsele pe care eu le vand am si niste nituri care se folosesc pentru prinderea unor placi de mari dimensiuni pentru placari de fatade ale imobilelor. Niturile mele sunt gri (sunt de aluminiu), dar placajul folosit este de o anumita culoare. Clientul meu solicita ca aceste nituri sa fie la culoarea placajului astfel incat sa nu se observe aceste nituri. Le trimit la o vopsitorie. Vopsitoria le vopseste pe aceste nituri si imi trimite factura pe care scrie: Vopsit nituri.....
Eu vand acele nituri clientului meu. Pretul meu de vanzare include fireste si cheltuiala privind aceasta prestare de serviciu: vopsitul niturilor.
In rest cred ca esti bine....pentru ca m-am grabit sa-ti sar in ajutor "vazandu-ti" racnetul de sinucigas. N-am rabdat sa strigi si sa nu te ajut. Te rog continua pe viitor exact la fel....astfel incat sa nu stie nimeni ceea ce ceri in subiect/topic, fierbe-ne fara mila!
Noroc ca am vazut si cazuri mult mai tragice decat al tau.

Pe ce ne bazam?
Serviciile privind machetarea si tiparirea sunt servicii externalizate,deci nu au loc in cadrul firmei mele.
Mai mult: cel care tipareste si macheteaza, o lipeste pe revista, declara ca a "produs" o revista si mi-o revinde mie. Eu nu cumpar nici materii prime nici materiale. Eu doar pun la dispozitie articolele care trebuie sa apara si primesc revista gata facuta.
Un alt exemplu:
Sunt o firma care vand materiale de constructii. Printre produsele pe care eu le vand am si niste nituri care se folosesc pentru prinderea unor placi de mari dimensiuni pentru placari de fatade ale imobilelor. Niturile mele sunt gri (sunt de aluminiu), dar placajul folosit este de o anumita culoare. Clientul meu solicita ca aceste nituri sa fie la culoarea placajului astfel incat sa nu se observe aceste nituri. Le trimit la o vopsitorie. Vopsitoria le vopseste pe aceste nituri si imi trimite factura pe care scrie: Vopsit nituri.....
Eu vand acele nituri clientului meu. Pretul meu de vanzare include fireste si cheltuiala privind aceasta prestare de serviciu: vopsitul niturilor.
In rest cred ca esti bine....pentru ca m-am grabit sa-ti sar in ajutor "vazandu-ti" racnetul de sinucigas. N-am rabdat sa strigi si sa nu te ajut. Te rog continua pe viitor exact la fel....astfel incat sa nu stie nimeni ceea ce ceri in subiect/topic, fierbe-ne fara mila!
Noroc ca am vazut si cazuri mult mai tragice decat al tau.

Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!
-
- Mesaje: 487
- Membru din: Vin Aug 11, 2006 12:00 am
- Localitate: Resita
- teodorg133
- Mesaje: 993
- Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
- Localitate: constanta
Contabilizarea lucrarilor si serviciilor tipografice
Tipografia este o „intreprindere in care se executa tiparirea de carti, ziare, etc., imprimerie, tiparnita”.
O tipografie poate sa ofere atat produse tipografice, cat sau/si sa execute lucrari si servicii tipografice.
In prima situatie, in contabilitatea firmei vom intalni structuri specifice activitatii de productie, respectiv:
* din categoria stocurilor: materii prime, materiale consumabile, semifabricate si produse finite;
* din categoria cheltuielilor: cheltuieli cu materiile prime;
* din categoria veniturilor: venituri din variatia stocurilor si venituri din vanzarea produselor finite.
In cazul activitatii de prestari servicii vom intilni veniturile din prestari de servicii.
Un alt aspect specific tipografiilor si, mai ales, editurilor este executarea de lucrari pe baza de contracte de drept de autor.
In cazul in care tipografia/editura cumpara dreptul de autor, acesta se va inregistra ca si imobilizare necorporala si se va amortiza pe perioada contractului, reprezentand dreptul de autor (perioada in care se tipareste si vinde lucrarea, ca urmare a detinerii respectivului drept de autor).
De obicei, in aceasta situatie, pe langa suma stabilita prin contract pentru dreptul de autor, se acorda autorului, cu titlu gratuit si un anumit numar de carti sau un procent din venitul sau profitul obtinut din vanzarea cartilor. In aceasta situatie, tipografia/editura poate retipari cartea fara niciun acord din partea autorului.
Daca autorul cartii ramane proprietar al propriilor carti, tipografia nu face decat sa presteze un serviciu de tiparire a cartii in formatul si tirajul solicitat de autor, care plateste acest serviciu, conform tarifelor stabilite de tipografie.
EXEMPLU
Vom considera cazul unei tipografii care are si editura, produce diverse produse tipografice si presteaza si servicii de tipografie.
Tipografia din cadrul editurii „Miracol” ofera urmatoarele servicii si produse tipografice:
* produce: carti, calendare, brosuri si reviste, formulare tipizate;
* executa servicii de tiparire de tiraj mediu si mic;
* executa servicii de design si tehnoredactare, scanare, spiralare, laminare.
Aceasta editura poate asigura si ISBN-ul pentru cartile tiparite.
In decursul unei luni se realizeaza urmatoarele operatiuni:
1. Se achizitioneaza, pe baza de factura, consumabile tipografice in valoare de 1.200 lei.
% = 401 1.428
3028 /analitic distinct „Furnizori” 1.200
„Materiale consumabile”
4426 228
„T.V.A. deductibila”
2. Se primeste o comanda pentru tiparirea a 600 de calendare personalizate.
NOTA
In cazul tipografiilor, si nu numai, este bine sa se tina evidenta cheltuielilor pe comanda, pentru a calcula mai bine costul de productie ca baza de pornire pentru stabilirea pretului de vanzare. In acest fel se poate stabili profitabilitatea tuturor produselor si serviciilor oferite de tipografie.
3. Se primeste un avans, in numerar, de 500 lei, care se factureaza astfel:
5311 = % 500
„Casa” 419 420
„Clienti”
4427 80
„T.V.A. colectata”
4. Se achizitioneaza materii prime (coli speciale) in valoare de 1.000 lei pentru aceste produse.
% = 401 1.190
„Furnizori”
301 1.000
„Materii prime”
4426 190
„T.V.A. deductibila”
5. Producerea calendarelor genereaza urmatoarele cheltuieli materiale directe.
* cheltuieli cu materiile prime
601 = 301 1.000
„Cheltuieli cu materiile prime” „Materii prime”
* cheltuieli cu alte materiale consumabile
6028 = 3028 200
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile” „Materiale consumabile”
6. Prin includerea pe costuri a cheltuielilor de personal si a cotei de cheltuieli indirecte se obtine costul de productie de 2 lei/calendar.
Pe baza raportului de productie se inregistreaza productia obtinuta la pret de productie de 1.200 lei pentru obtinerea celor 600 de calendare.
345 = 711 1.200
„Produse finite” „Variatia stocurilor”
7. Facturarea produselor executate, avand in vedere urmatoarele informatii: pretul de vanzare stabilit cu clientul la lansarea comenzii este de 2,5 lei/calendar, T.V.A. 19%.
La sosirea clientului se factureaza vanzarea produselor
4111 = % 1.785
„Clienti” 701 1.500
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427 285
„T.V.A. colectata”
si concomitent se storneaza avansul primit
419 = % 420
„Clienti creditori”
4111 500
„Clienti”
4427 80
„T.V.A. colectata”
8. Se incaseaza, prin banca, diferenta de la client.
5121 = 4111 1.285
„Conturi curente la banci in lei” „Clienti”
9. Pe baza bonului de consum se inregistreaza iesirea din magazie a produselor finite (calendare).
711 = 345 1.200
„Variatia stocurilor” „Produse finite”
NOTA
In acest caz, valoare de iesire a produselor finite se poate determina prin utilizarea metodei identificarii specifice, deoarece evidenta pe comenzi permite cunoasterea cu exactitate a costului de productie (valorii de intrare) pentru fiecare comanda in parte.
11. In aceeasi luna se primeste comanda pentru spiralarea si copertarea unei carti de 125 de pagini in 150 exemplare. Se calculeaza costurile aferente acestui serviciu si se obtine un tarif de 1,5 lei/exemplar.
Se factureaza serviciul de spiralare.
4111 = % 268
„Clienti” 704 225
„Venituri din prestari servicii”
4427 43
„T.V.A. colectata”
12. Se incaseaza clientul in numerar.
5311 = 4111 268
„Casa” „Clienti”
NOTA
Daca s-ar fi primit comanda pentru tiparirea cartii pe cheltuiala editurii, reflectarea in contabilitate se efectua tot prin prisma activitatii de productie si s-ar fi contabilizat ca atare. In cazul tiparirii de carti cu materiale furnizate de client, se considera prestare de servicii. Astfel, veniturile generate de activitate se inregistreaza in creditul contului 704 „Venituri din prestari servicii”.
Tipografia este o „intreprindere in care se executa tiparirea de carti, ziare, etc., imprimerie, tiparnita”.
O tipografie poate sa ofere atat produse tipografice, cat sau/si sa execute lucrari si servicii tipografice.
In prima situatie, in contabilitatea firmei vom intalni structuri specifice activitatii de productie, respectiv:
* din categoria stocurilor: materii prime, materiale consumabile, semifabricate si produse finite;
* din categoria cheltuielilor: cheltuieli cu materiile prime;
* din categoria veniturilor: venituri din variatia stocurilor si venituri din vanzarea produselor finite.
In cazul activitatii de prestari servicii vom intilni veniturile din prestari de servicii.
Un alt aspect specific tipografiilor si, mai ales, editurilor este executarea de lucrari pe baza de contracte de drept de autor.
In cazul in care tipografia/editura cumpara dreptul de autor, acesta se va inregistra ca si imobilizare necorporala si se va amortiza pe perioada contractului, reprezentand dreptul de autor (perioada in care se tipareste si vinde lucrarea, ca urmare a detinerii respectivului drept de autor).
De obicei, in aceasta situatie, pe langa suma stabilita prin contract pentru dreptul de autor, se acorda autorului, cu titlu gratuit si un anumit numar de carti sau un procent din venitul sau profitul obtinut din vanzarea cartilor. In aceasta situatie, tipografia/editura poate retipari cartea fara niciun acord din partea autorului.
Daca autorul cartii ramane proprietar al propriilor carti, tipografia nu face decat sa presteze un serviciu de tiparire a cartii in formatul si tirajul solicitat de autor, care plateste acest serviciu, conform tarifelor stabilite de tipografie.
EXEMPLU
Vom considera cazul unei tipografii care are si editura, produce diverse produse tipografice si presteaza si servicii de tipografie.
Tipografia din cadrul editurii „Miracol” ofera urmatoarele servicii si produse tipografice:
* produce: carti, calendare, brosuri si reviste, formulare tipizate;
* executa servicii de tiparire de tiraj mediu si mic;
* executa servicii de design si tehnoredactare, scanare, spiralare, laminare.
Aceasta editura poate asigura si ISBN-ul pentru cartile tiparite.
In decursul unei luni se realizeaza urmatoarele operatiuni:
1. Se achizitioneaza, pe baza de factura, consumabile tipografice in valoare de 1.200 lei.
% = 401 1.428
3028 /analitic distinct „Furnizori” 1.200
„Materiale consumabile”
4426 228
„T.V.A. deductibila”
2. Se primeste o comanda pentru tiparirea a 600 de calendare personalizate.
NOTA
In cazul tipografiilor, si nu numai, este bine sa se tina evidenta cheltuielilor pe comanda, pentru a calcula mai bine costul de productie ca baza de pornire pentru stabilirea pretului de vanzare. In acest fel se poate stabili profitabilitatea tuturor produselor si serviciilor oferite de tipografie.
3. Se primeste un avans, in numerar, de 500 lei, care se factureaza astfel:
5311 = % 500
„Casa” 419 420
„Clienti”
4427 80
„T.V.A. colectata”
4. Se achizitioneaza materii prime (coli speciale) in valoare de 1.000 lei pentru aceste produse.
% = 401 1.190
„Furnizori”
301 1.000
„Materii prime”
4426 190
„T.V.A. deductibila”
5. Producerea calendarelor genereaza urmatoarele cheltuieli materiale directe.
* cheltuieli cu materiile prime
601 = 301 1.000
„Cheltuieli cu materiile prime” „Materii prime”
* cheltuieli cu alte materiale consumabile
6028 = 3028 200
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile” „Materiale consumabile”
6. Prin includerea pe costuri a cheltuielilor de personal si a cotei de cheltuieli indirecte se obtine costul de productie de 2 lei/calendar.
Pe baza raportului de productie se inregistreaza productia obtinuta la pret de productie de 1.200 lei pentru obtinerea celor 600 de calendare.
345 = 711 1.200
„Produse finite” „Variatia stocurilor”
7. Facturarea produselor executate, avand in vedere urmatoarele informatii: pretul de vanzare stabilit cu clientul la lansarea comenzii este de 2,5 lei/calendar, T.V.A. 19%.
La sosirea clientului se factureaza vanzarea produselor
4111 = % 1.785
„Clienti” 701 1.500
„Venituri din vanzarea produselor finite”
4427 285
„T.V.A. colectata”
si concomitent se storneaza avansul primit
419 = % 420
„Clienti creditori”
4111 500
„Clienti”
4427 80
„T.V.A. colectata”
8. Se incaseaza, prin banca, diferenta de la client.
5121 = 4111 1.285
„Conturi curente la banci in lei” „Clienti”
9. Pe baza bonului de consum se inregistreaza iesirea din magazie a produselor finite (calendare).
711 = 345 1.200
„Variatia stocurilor” „Produse finite”
NOTA
In acest caz, valoare de iesire a produselor finite se poate determina prin utilizarea metodei identificarii specifice, deoarece evidenta pe comenzi permite cunoasterea cu exactitate a costului de productie (valorii de intrare) pentru fiecare comanda in parte.
11. In aceeasi luna se primeste comanda pentru spiralarea si copertarea unei carti de 125 de pagini in 150 exemplare. Se calculeaza costurile aferente acestui serviciu si se obtine un tarif de 1,5 lei/exemplar.
Se factureaza serviciul de spiralare.
4111 = % 268
„Clienti” 704 225
„Venituri din prestari servicii”
4427 43
„T.V.A. colectata”
12. Se incaseaza clientul in numerar.
5311 = 4111 268
„Casa” „Clienti”
NOTA
Daca s-ar fi primit comanda pentru tiparirea cartii pe cheltuiala editurii, reflectarea in contabilitate se efectua tot prin prisma activitatii de productie si s-ar fi contabilizat ca atare. In cazul tiparirii de carti cu materiale furnizate de client, se considera prestare de servicii. Astfel, veniturile generate de activitate se inregistreaza in creditul contului 704 „Venituri din prestari servicii”.
[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx
- teodorg133
- Mesaje: 993
- Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
- Localitate: constanta
OK, am postat despre tipografie pt cine are nevoie sau daca o puteai adapta la cazul tau...in cazul in care tiparirea o face un tert si voi doar o revindeti, cum s-ar spune, este prestare de servicii...cum am scris si in concluzia de mai sus !!....parerea mea 

[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx