ma confrunt cu urmatoarea situatie:depozitul unde aveam o parte din stocul de marfa a luat foc ,rezultand o paguba destul de consistenta.Am facut o lista cu marfurile distruse de incendiu,in vederea prezentarii acesteia proprietarului(spatiul era inchiriat si proprietarul este vinovat de producerea incendiului,lasand o soba improvizata nesupravegheata),cu speranta de a ne despagubi,sau a gasi vreo solutie in acest sens.Am la baza listei fisele articolelor(pentru a se vedea pretul de intrare).Ce vreau eu sa va intreb este daca aveti cunostinta de faptul ca pentru a trece pe cheltuiala deductibila(671)paguba, mai este nevoie de vreun certificat de calamitate de la registrul Comertului?Sau e de ajuns lista insotita de fisele pe articole si de o situatie a stocului ?Pentru proprietar sunt de ajuns situatiile pe care vrem sa i le prezentam,in vederea obtinerii unei despagubiri?Multumesc anticipat.
Cheltuiela este deductibila doar daca este imputabila. Daca nu este imputabila e nedeductibila fiscal.
Simplul acord verbal al celui vinovat nu duce implicit la stabilirea unei imputatii.
Cel mai bine ar fi sa obtineti un angajament de plata, in forma scrisa, de preferat autentificata notarial, pentru o suma certa, cu titlu de despagubire pentru paguba produsa din culpa, cu termene de plata, eventuale dobinzi, etc. In acest caz se emite si o factura catre persoana vinovata.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.
Atunci am inteles eu gresit explicatiile din norme ale art.21,pct.4,alin c)din codul fiscal :''Totodata sunt considerate deductibile si cheltuielile privind stocurile si mijloacele fixe amortizabile distruse de epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi''???
Asa este. Ati inteles bine.Am formulat eu eronat raspunsul.
In cazul incediilor cheltuiala e deductibila. Totusi recuperarea debitului, in cazul in care exista un vinovat stabilit cu certitudine, se poate face, fara probleme, folosindu-se un angajament de plata in forma scrisa.
Ma gindesc ca aveti un act sau proces verbal de la pompieri prin care se constata si cauza incendiului.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.
Da,exista proces verbal de la pompieri.Voiam sa stiu daca mai trebuie vreun certificat de la registrul comertului.Eu am lucrat la Electrica si cand au fost inundatii ni s-au eliberat astfel de certificate constatatoare,parca(s-a intamplat cu multi ani in urma,dar parca asa tin minte).O sa ma interesez la R.C.Multumesc mult pt raspunsuri si sarbatori fericite va doresc.
Intre activitati cum ar fi adormitul copilului si pregatirea pranzului acestuia,nu pot sa nu fiu preocupata de cele intamplate si mai ales de contabiizarea situatiei ca atare.M-am gandit la anumite aspecte si il rog pe Tomac(care a avut amabilitatea si disponibilitatea sa-mi raspunda)sa urmareasca rationamentul de mai jos:
-am intocmit situatia cu marfurile distruse de incendiu
- o sa le trec pe 671,deductibile fiscal(conform cod fiscal).Asta ma va ajuta,caci imi va diminua profitul,deci voi plati mai putin impozit(ceea ce mi se pare si normal)
-peroanei vinovate(pe societate) ,ma gandesc sa nu-i facturez anul acesta,caci,pe langa faptul ca ma incarc cu tva,factura se constituie in venit,impozabil,deci,as plati impozit pe profit,ca si cand nimic nu s-a intamplat
-ma gandesc sa intocmim un angajament de plata(la notariat) si sa-i facturez pe masura incasarii.
E corect cum am gandit?
-in alta ordine de idei, din marfurile distruse,sunt unele care vrem sa le trimitem la producator si sa le rezincheze,sau la altele sa le schimbe diferite piese,contra cost,evident.In mod normal acele trebuie sa le las in stoc,dar,nu stiu cum sa procedez in situatia ca vand acelasi tip de marfa,intrat dupa incendiu,adica sa-l scot cu factura pe ultimul intrat.Poate e vreo solutie.
-de asemenea, as vrea sa mai intreb cum scot din stoc marfurile distruse,caci cred ca prin articole contabile nu se poate.Multumesc anticipat din suflet!
Daca aveti angajament de plata semnat, inseamna sa-i facturati debitul, integral, la data semnarii angajamentului.Nu puteti factura pe masura incasarii.
Puteti proceda astfel: va creati o gestiune, fictiva sa zicem, ceva de genul "Marfa pentru reconditionare" in care transferati toate acele marfuri. Acestea le veti vinde ulterior din acea gestiune sau le veti retransfera dupa reconditionare, in gestiunea initiala.
Marfurile distruse se pot scoate din evidenta prin Operatii - Alte operatii cu stocuri - Operatii speciale. Aceasta insa va genera articol contabil de tip 607=371.Pentru a fi reflectat in 671, trebuie sa adaugati, manual 2 articole contabile 607=371 in rosu cu valoarea stocurilor scazute si 671=371 in negru.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.
Am inteles cum trebuie facut in sistem.Ce nu-mi place este sa facturez debitul.Oricum,angalamentul de plata il vom face in ianuarie,deocamdata i-am prezentat situatiile si omul le-a luat acasa,urmand sa se gandeasca la o varianta de despagubire.Cred ca bani nu are,valoarea e si f.mare(aproape 1 mld lei vechi,incl.tva).O sa facturez venitul in ianuarie(la data angajamentului),probabil prin 461.Ce parere aveti?Ca nu ma avantajeaza deloc sa facturez in decembrie,as avea de plata prea mult impozit pe profit,si n-ar fi fost nimic,daca nu am fi avut asa pierdere mare,ca tot am platit la stat impozite mari.
Oricum ar fi,in varianta optimista(semneaza angajament de plata,facturez,etc...)rezolvam cumva,dar ma gandesc si la varianta pesimista:nu are, nu poate ,nu vrea sa plateasca.Ce fac atunci?Pana ma judec cu el,poate isi baga firma in faliment,oricum e uns cu toate alifiile si daca nu vrea sa plateasca,o sa gaseasca o portita.Asa ca eu ,probabil nu voi avea decat solutia de a trece totul pe cheltuiala,cu diminuare de profit si plata impozitului aferent,factura nu voi putea face,caci nu mi-ar semna angajamentul de plata.Ce spui,tomac?Cu cat ma gandesc mai mult,s-ar putea sa nu-si doreasca deloc sa treaca prin firma lui ceva,mai ales ca eu cred ca el lucreaza mult la negru si are 2 lulele,3 surcele pe firma(l-am verificat putin si pe mfinante.ro).Ideea e ca e posibil sa nu putem recupera nimic,dar noi trebuie sa evidentiem paguba,cel putin scotand din evidenta marfurile distruse...
Daca isi baga firma in faliment sau o bagati dvs in faliment (in insolventa) si obtineti sentinta definitiva si se respecta pct.1 art.21 alin.2 lit.n CF, atunci puteti trece pe cheltuieli suma neincasata, cheltuieli ce sunt deductibile fiscal.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.
Da,aveam si noi la servici situatii de genul pe care l-ai mentionat,dar in situatia falimentului,se trece pe cheltuiala suma doar in momentul inchiderii procedurii falimentului,ceea ce poate fi de lunga durata....Ideea era ca daca nu am ce sa recuperez de la el,macar sa trec paguba pe cheltuiala deductibila(fiind calamitate) si sa platesc impozit pe profitmai putin.
Pentru marfurile distruse,le-am trecut direct pe 671,prin alte operatiuni cu stocuri,sisitemul am vazut ca permite acest lucru.Dar:
Cum sa fac trecerea dintr-o gestiune in alta a marfurilor trimise la reconditionat?
Nu prea se poate ceea ce doriti decit daca despagubirea se face fara niciun act inregistrat in contabilitate, ceea ce, nu-i asa, nu e legal defel.
Daca aveti cui sa imputati vina si de la care sa recuperati, trebuie sa facturati integral paguba.
Transferul se realizeaza prin Operatii - Transferuri dupa ce aveti creata gestiunea.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.
As vrea si eu sa fac cat de legal se poate,dar daca el nu -mi primeste factura,sau nu-mi semneaza angajamentul de plata,poate spune ca nu pot dovedi ca am avut marfa in depozit,etc,nu am ce face....Atata timp cat nu am de recuperat o creanta certa,ce pot face?Doar stim cu totii ca marea majoritate nu lucreaza legal.Vom vedea cu ce propuneri vine si i functie de asta ,vom decide pasii urmatori.Multumesc mult pentru solutia transferurilor,nu stiam ca exista in sistem.Adevarul e ca decand am copil mic,mic,nu mai pot fi asa atenta la toate...In rest,La multi ani,sanatate si de toate in 2010!In ciuda a tot ce se preconizeaza,sa fim optimisti(la noi chiar se impune acest lucru).Numai bine !
Cum scot din evidenta un obiect de inventar(tot distrus in incendiu),existent in gestiunea Depozit,dar evidentiat doar extracontabil,in 8035?Adica,fac credit 8035,dar cum il scot efectiv din gestiune?Multumesc anticipat.